Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 10 | Volgende
20051205_0768t 20051205_0770t 20051205_0773t 20051205_0774t 20051205_0775t 20051205_0779t 20051205_0782t 20051205_0784t
Dag 10 ma. 5 december 2005

Route
Dakhla - Nou‚dhibou

Quote van de dag
Wat rijmt er op Chryslerster?!

Verhaal
's Ochtends voor dag en dauw opgestaan, gauw inpakken en op weg. Nou... eerst nog even tanken. Dat duurde even langer, er waren namelijk nog de nodige Challengers op hetzelfde idee gekomen. De Kadettilacs weigerden hooghartig te tanken, ze hadden immers nog een kwart tank over dus de komende tweehonderd kilometer geen enkel probleem.

Wat volgde was een mooie rit langs kust, over een strakke en vlakke asfaltweg dwars door de desert. De baan was vrij leeg, dus weer veel donderjagen onderweg. Al rijdende hebben we de lootjes voor het Sinterklaasfeest getrokken, vijf papiertjes met de teamnamen waarvan in een lange inhaalactie er per wagen eentje uit het warme knuistje van Robin werd geplukt. Wonder boven wonder meteen goed, niemand had zichzelf getrokken hetgeen een herhaling van deze maffe actie niet nodig maakte.

Per team moest een gedicht worden gemaakt, waarbij het bakkie veelvuldig werd benut voor het vragen van rijmwoorden en het doen van poŽtische suggesties. En om te voorkomen dat duidelijk zou worden wie wie had getrokken werden door iedereen rijmwoorden gevraagd voor alle teams: "Wat rijmt er op 'Chryslerster'?" "Terwijl Robin achterin fijn lag te dromen, werd zijn Kadettilac van achter hard genomen" "Heeft er iemand een rijmwoord voor 'stuurstang'?"

20051205_0798t 20051205_0800t 20051205_0803t 20051205_0811t 20051205_0812t 20051205_0823t
20051205_0825t 20051205_0828t
20051205_0829t 20051205_0831t
20051205_0833t 20051205_0836t
20051205_0840t 20051205_0842t


Volgens onze gids zou de grens naar MauritaniŽ gesloten zijn tussen 12:00 en 15:00 uur, die tijd dus maar benutten om te lunchen aan het strand. We hadden eens een keertje geen autopech, dus reden de FOMbus en Terra zich hopeloos vast in het fijne duinzand. De Niva, onze 4-wheel-redder-in-nood, kon ze er met een lachend gezicht uittrekken. Mmm, toch niet voor niets gisteren uren langs een saaie weg doorgebracht om deze Niva te repareren. Robin besloot de weg tot aan de kustlijn te voet te maken, vreemd genoeg is hier het strand rotsig en de rest allemaal zand. De kust was wel vervuild, vooral scheepsafval.

Na drieŽn kwamen we aan bij de grens, doordat we 5 auto's bij ons hebben duurt het altijd wat langer, iedereen moest gecontroleerd worden plus de auto's die moesten worden geregistreerd en betaald.Een hoop formaliteiten en formuliertjes, Sven werd nog even de stuipen op lijf gejaagd door de douanier (een nummer ontbrak in zijn paspoort, dat moest er in Ceuta zijn ingezet, nou ja dan moest hij maar terug...- Hahaha geintje!).

Direct na de grens hield de weg op, kennelijk geen geld voor een stukje niemandslandweg. Na een stuk sporen door het stof zagen we een hutje, het bleek de Mauretanische gendarmerie. Het was niet meer dan een huisje waar de agenten kon schuilen, met binnen een oud bureau, een wankele stoel en een bed. Weer moesten er registratieformulieren worden ingeleverd, daarbij konden kadootjes worden ingeleverd bij de chef.

De hobbelige weg ging verder en daar was alweer de volgende controlepost. Het douanekantoor van MauritaniŽ bestond uit een houten schuurtje, wij konden voor de verandering eens in de auto blijven zitten terwijl Robin met alle paspoorten op pad ging. De douane kostte ons een nieuw setje registratieformulieren, tien euro tax en pennen. Daarna nog de Mauretanische Politie, registratieformulieren, weer tien euro, weer pennen.

Er was nog wat oponthoud vanwege gebedstijd, de moskee bestond uit een steenkring waarin een man met een megafoontje styond te toeteren. De douaniers, politiemannen en onze gids lieten hun schoenen buiten de steenkring staan en deden hun gebed. Daarna kregen we de paspoorten terug en konden we verder. Een man zei: "Maar nu is het gedaan met de formaliteiten. Dit is de laatste controlepost die je zult krijgen". Eerst zien...
20051205_0846t 20051205_0848t 20051205_0853t 20051205_0855t 20051205_0857t 20051205_0860t
20051205_0864t 20051205_0865t
20051205_0869t 20051205_0870t
20051205_0871t 20051205_0874t
20051205_0877t 20051205_0878t


De weg werd weer een stuk beter, enige tijd later was daar de aankomst in Nouadibhou. Wat een trieste plek, eeuwenoude wrakken van auto's (onze wagens staken daar chique bij af), vuil, slechte wegen en armoedige huizen. Bij binnenkomst was er, verder in de stad, een enorme zwarte kolom met rook te zien. Het verontrustte onze gids zeer, hij stuurde ons zeven straten om.

We hebben nog wat geld gewisseld bij een kantoortje waar we door onze gids naar binnen waren gedirigeerd, met dikke pakken papier kwamen we weer buiten. Daarna zijn we neergestreken op camping Abba, waar al de nodige barrelaars kamp hadden gemaakt.

's Avonds hebben we Sinterklaas gevierd, met grote hilariteit om de gedichten. De Goedheiligman kwam zelf ook nog langs, hij lustte wel een illegaal gesmokkeld biertje van drie vijftig. Die haal je in MauretaniŽ bij de Chinees, ja, die hebben ze daar ook.


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions