Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 18 | Volgende
20051213_1600t 20051213_1602t 20051213_1607t 20051213_1609t 20051213_1610t 20051213_1612t 20051213_1613t 20051213_1614t
Dag 18 di. 13 december 2005

Route
St-Louis - Kartong

Quote van de dag
Waar blijft die Niva nou, waar blijft die Niva nou...

Verhaal
Alexandra vertelt: Om 4:00 uur word ik wakker, we zitten bij Thiès. Ik stap in de FOMbus waar Floris aan het stuur zit, Oscar rijdt met de Kadettilac terwijl Matthias lekker gaat liggen pitten naast Robin. Als dat maar goed gaat, over het bakkie kwamen al de nodige toespelingen.

Maar ik heb belangrijker zaken aan mijn hoofd, we moeten de juiste route zien te vinden willen we nog veilig aankomen. Het blijft opletten in Thiès, hier moeten ze nog verkeersborden uitvinden. De GPS moet ons daarom helpen, helaas laat deze ons op het beslissende moment in de steek. Als het apparaat dan toch nog wakker wordt zitten we al 40 km richting Dakar. Bij een kruising hadden we naar links gemoeten, niet naar rechts, handig om achteraf te weten en die ene agent bij de controlepost wist de weg kennelijk ook niet, dat houden ze natuurlijk lekker voor zich. We besluiten door te rijden, er is nog een andere mogelijkheid en terugrijden zou ons maar 20 km extra tijdwinst opleveren. Op 7000km niet bepaald de moeite waard dus.

In het donker rijden we te ver richting Dakar, bij Bargny weten we het zeker, we zitten fout. Als we uiteindelijk de juiste weg zijn ingeslagen zien we ook waarom we deze afslag gemist hebben, Afrikaners zijn een ster in het verstoppen van de juiste afslagen, een T-splitsing met zo'n waanzinnige poot dat het lijkt alsof deze bijna parallel loopt met de hoofdweg. Daarnaast ontbreekt ook de nodige verlichting.


De Big5 min 1 hebben zich gedurende de laatste doorhaalnacht gerealiseerd dat ze de enorme achterstand op de rest van Groep 4 niet alleen zullen inlopen. Door het schrappen van de rustdag bij de Zebrabar en de nachtelijke rit hebben ze hun achterstand omgezet in een voorsprong, en als de zon opkomt zijn ze Dakar voorbij. Vanaf nu ligt de rest van groep 4 achter ons, toch wel een supergevoel. We verheugen ons op vanavond, als deze stunt uit zal komen. De nieuwe ochtendlucht met zijn talloze schapenwolken en de rallywagens op de achtergrond levert heel wat mooie plaatjes op.
20051213_1615t 20051213_1624t 20051213_1625t 20051213_1626t 20051213_1627t 20051213_1628t
20051213_1629t 20051213_1638t
20051213_1642t 20051213_1645t
20051213_1646t 20051213_1647t

Het zuidelijke deel van Senegal biedt ons kuilen en gaten, gelukkig waren de wegen die we 's nachts bereden beter want dit zou ondoenlijk zijn in het donker. Zigzaggend over de weg proberen we de ergste gaten te vermijden, hierbij in het geheel niet geholpen door de waarschuwingen die FOM de ether instuurde: "Gat op links, gat op rechts, gat in het midden!"

Rond half 1 's middags bereiken we de grens van Senegal met Gambia, helaas onze Avant de Passage moet ingeleverd worden. Vervolgens knallen we de grenspost van Gambia voorbij, we vonden het al wel vreemd dat het zo lang duurde voor we een grens zagen. Hier geen desolaat niemandsland zoals tussen Marokko en Mauretanie, maar een chaotische mensenmenigte op de weg geflankeerd door talloze winkeltjes waartussen de grenspost is verstopt. We worden we dus terug gefloten, dit punt is zo onduidelijk aangegeven, dat we er voorbij zijn gereden is zo raar nog niet. Een klein bordje in een hoekje op een heel druk punt moet aangeven dat dit de post is.

En een probleem met deze gasten wil je ook niet, je staat zonder pardon te kijk in een hok met tralies waar iedereen, die een stempel in zijn paspoort moet hebben, dus langsloopt. Gelukkig zijn we met een uurtje hier echter ook doorheen. We maken nog een praatje met een grenswacht en proberen hem zo ver te krijgen dat hij onze vroegtijdige passage voor onze volggroep onder de pet houdt. Dat vindt hij een kollosaal goeie grap en hij zegt zijn medewerking toe.
20051213_1650t 20051213_1651t 20051213_1653t 20051213_1655t 20051213_1656t 20051213_1658t
20051213_1659t 20051213_1660t
20051213_1661t 20051213_1662t
20051213_1663t 20051213_1664t

Na weer een hobbelige en gatenkazenweg bereiken we de veerpont die ons naar Banjul moet brengen. We worden belaagd met mensen die ons blikjes fris willen verkopen, maar ook mensen die in de eerste instantie aardig proberen te zijn. Het 'it's nice to be nice´ begint hier een dubbele betekenis te krijgen. Je bent alleen maar 'nice' als je hun dingetjes koopt, je schoenen weggeeft, hun euromunten wisselt of je telefoon afgeeft. Jammer, steeds begint het als een gezellig praatje maar uiteindelijk komt toch vaak de aap uit de mouw. De veerpont waar we mee varen blijkt de 'snellere' te zijn, met een kwartiertje zijn we er. De tweede is al zo oud, dat ie er 3x zo lang over doet, maar uit de vaart halen willen ze hier niet.

17:30 camping Kartong. Diep in de nacht komen de eerste wagens van Groep 4 binnen, die door ons met gejuich worden onthaald. En we zingen: "Waar Blijft Die Niva nou... waar blijft die niva nou... ".
20051213_1665t 20051213_1667t 20051213_1668t 20051213_1669t 20051213_1671t 20051213_1673t
20051213_1674t 20051213_1676t
20051213_1681t 20051213_1687t
20051213_1690t 20051213_1691t

Nog véél later kwam de tweede helft van Groep 4 binnen, die moesten wachten op de volgende pont. Het werd een vrolijk weerzien met de mannen van LastMiles, die door ons met gejuich werden onthaald. Pas later horen we dat er twee teams boos zijn dat wij met onze doorrijnacht de groep voorbij zijn gereden. Het blijkt dat deze twee als eersten van het konvooi het campingterrein op zijn gereden en waarschijnlijk dachten de eerste en tweede plaats te hebben veroverd (hoezo geen competitief karakter?). Dat valt dan vies tegen als er al vier teams staan - en ineens blijk je slechts nummer vijf en zes te zijn...

Terwijl we ons lekker vals amuseren met deze gedachte komt ineens iemand met nog een andere conclusie: Maar dan zijn jullie als eerste aangekomen!! En inderdaad, omdat de Kadettilac als sleepwagen van de Chrysler het tempo bepaalde en dus voorop reed zijn wij de eersten van groep 4 geweest! Komen we toch nog als eerste aan! Maar het is een gegunde eerste plaats geweest, ThaCar en FOMsport hadden ons moeiteloos in kunnen halen op het laatste verlaten stukje weg. Alleen de Chrysler niet...


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions